söndag 5 juli 2015

Solokvist

Sedan i fredags vid lunchtid ungefär är jag ensam. Alltså helt ensam. Elis och jag var i Karlstad och hälsade på vänner. I fredags kom MacGyver och hämtade upp oss och därefter åkte vi hem till farmor och farfar. Vid lunch sa jag hej då och tog en härlig lunch på Donken (fint ska det va'!) och därefter tåget hem till Göteborg.

Jag har hunnit med massor. Tapas med god vän, suttit på en brygga i hamnen och tittat på båtarna och känt den nedgående solens värme mot axlarna, Orange is the new black, ätit jordgubbar och vattenmelon i solen med inredningsmagasin som sällskap, tvättat och soltorkat två maskiner, organiserat om i Elis byrå, påbörjat en bok (det var längesen, kan jag säga) som verkar lovande, beställt en pool och en gunghäst till Elis och en cykelhjälm till hans kusin. 
Och sovit. Fast inte alls så mycket som jag tänkt. Jag har stannat uppe på nätterna. Inte superlänge, men längre än vanligt, eftersom det inte finns någon tvååring här som väcker mig i ottan. Sovmorgon, alltså. Tänkte jag. Idag vaknade jag 06.15 och kunde inte somna om. Så vid halv åtta steg jag upp, tog fram kameran och fotade lite småpioner och vår uteplats. Vill ni se?

Jag tycker att det är svårt att fånga morgonljuset, lyckas inte återge det där varma men ändå krispiga. Jag måste helt enkelt öva. Komma ihåg att använda kameran. Kanske redigera? Jag ska ge det ett nytt försök. 



Vi fick hur mycket pioner som helst på vår buske i år. Det här är de sista, de små sidoknopparna. De är nästan ännu finare än de stora. Inte så maffiga, mer skira, nätta och nästan honungsfärgade. De stora är starkt ljusrosa. Och fantastiskt vackra, förstås.



Här är vår äthörna. Plastduken är kanske inte den snyggaste, men den gör det så himla mycket enklare att torka av bordet, så det får vara så just nu. 
Palmen brukar stå inomhus, men såg lite ledsen ut, så vi testade att ställa ut den. 
Den ser fortfarande ledsen ut.
I övrigt tycker jag att det tar sig där ute. Vi behöver fylla på med växter och bestämma oss för hur det ska se ut. Pergola? Segelduk? Ingenting? 



Och så har vi den andra sidan. Loungesidan. Vi vet verkligen inte hur vi ska göra där. En rejäl och snygg grillbänk ska byggas. Någonting avslappnat och snyggt att sitta på ska införskaffas. Och ett bord att ställa drinken på! Men det är verkligen lättare sagt än gjort. Vi kan inte bestämma oss för vilken stil vi ska ha. Trixigt!

Vi har ett nytt plank också! Det gamla var ruttet med avflagad färg och såg allmänt eländigt ut. Så i våras kom svärisarna och rev det och hjälpte oss att sätta upp ett nytt. Vi är extra nöjda med de små inbyggda hyllorna. Det känns lite mer ombonat, tycker jag. Svärfars idé. Han är inte dum, han!

Nu ska jag ta en dusch och sätta igång den här dagen på riktigt. I eftermiddag kommer min familj hem och även om det är superskönt och välbehövligt att vara ensam så längtar jag halvt ihjäl mig efter dem! Här ska pussas och kramas så det står det härliga till. Och sen ska det grillas och lekas, för svärfar kommer också och sen kommer det vänner dessutom. 

Det blir en bra dag, det här. En av de bästa, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar