lördag 12 januari 2013

Blandad kompott

Tidigt i morse vaknade både MacGyver och jag av att jag skrek rakt ut. MacGyver blev väl rädd att det var något med magen, men det var bara nästa härliga graviditetsåkomma; kramp i vaderna.
Båda två samtidigt. Jag läste på lite idag om det och det är nog så att jag kommer att få stå ut med det framöver. Jag vet ju hur man blir av med kramp, men när man vaknar av det och är helt groggy är det ju inte helt självklart hur man ska agera.
Skulle tro att jag vänjer mig rätt snart. Man kan vänja sig vid det mesta.

På måndag får vi nycklarna till huset och kör ett litet symboliskt flyttlass. Att vi längtar är en grov underdrift. Ni förstår nog varför om ni tittar på bilden. Inte jättemysigt att bo i ett kartonghelvete.

Och på tisdag ska jag få göra något som jag längtat efter sen vi skrev på kontraktet. Jag ska bada badkar! Med badskum! Lavendeldoftande badskum! Medan MacGyver fixar och donar och mäter väggar och tejpar lister och är nyttig.
Jag vet inte om min hjärna håller på att förbereda sig inför denna högtidsstund eller vad det är, men den sista veckan har jag blivit helt galen i skum och lödder. Jag tvättar händerna i evigheter, för att få fram så mycket lödder som möjligt (med avstängd kran, såklart), håller upp händerna mot ansiktet och luktar på det fluffiga rena härliga och sköljer långsamt bort det med ljummet vatten. Att tvätta händerna är min nya favoritsyssla. Och tvätta håret såklart. Och att tvåla in kroppen. Och att diska för hand! Det blir jättemycket lödder... Det luktar inte lika gott som tvål, men det är vitt och lite glittrigt och fluffigt. Och rent.
Men handtvätten är det bästa. En kort stunds njutning i vardagen. Särskilt med Savon de Marseille verveine. Snart är den slut och det känns lite märkligt att betala nästan 200 kr för tvål, men alltså... Doften. Jag blir ju lycklig och det är värt en hel del. Lödder alltså. Min nya craving. Endast för utvärtes bruk!

På tal om tvål och dofter så har bestämt mig för att köra Provencetema i badrummet i huset. I alla fall doftmässigt. Utseendemässigt är det inte mycket att göra åt (vitt och blått), men det ska lukta som i Cassis varje gång man kommer in där (och kanske lite babyolja och andra bebisdofter, såsom blöja). Lavendel, pinje, kåda och citrus i lagom balans. Mmm...

Och så till sist. Det verkar som att det kommer att lösa sig med Försäkringskassan, så jag känner mig betydligt gladare och lugnare. Ingen mer ångest, dock en hel del huvudvärk. Men som sagt; man kan vänja sig vid det mesta...

5 kommentarer:

  1. Mm för lödder o mm för dofter! En varm liten bebis är den finaste, goaste doften., snart snusar du i håret, i nacken, pusar fötter o bara suckar så där som man gör när inget, inget kan vara bättre..
    Krampen som kommer på natten vänjer man sig vid men det känns lika jäkligt varje gång, jag lovar ;) Däremot vänjer sig McGyver åt att rusa rakt upp o göra det han kan för att underlätta: Rör mig inte, hjälp mig, men gör nåt, nej, gör inte så...stackarna...haha
    kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som jag längtar efter den där bebisdoften! Den slår nog till och med de finaste tvålarna med det löddrigaste löddret :)
      Kramar!

      Radera
  2. O fyttirackarn för kartonger...I know!

    SvaraRadera
  3. Hahhah gud va du beskriver målande..
    va söt du är med löddret!
    jag e likadan, älskar att tvätta av händerna, å tvåla i duschen..löddrar det inte så är det ingen bra tvål ;-)
    Åh, det är en häftig känsla att hamna i ett hus..du kommer älska det!
    Kramar Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, ja lödder är en gudagåva! Ska in till stan idag och köpa lite mer härlig tvål :)
      Och jag tror också att det blir fantastiskt att flytta in i hus. Du kommer snart att älska att bo i hus igen också. Snart är det vår, kanske kommer snödropparna snart? Det brukar göra susen för vinterdeppen.
      Kramar!

      Radera