tisdag 6 augusti 2013

Alingsås - the place to be!

Igår åkte vi ju till Alingsås för att fika. Denna lilla stad är känd för sina många mysiga caféer, så fika är liksom givet när man åker dit. Vi valde café efter ekonomi, det vill säga vi hade "2 för 1"-erbjudande från enjoyguiden. Var sin bakelse senare var vi mer än nöjda.

Vi upptäckte dock att det finns mer att göra än att fika i Alingsås. Man kan shoppa också! Gillar man kedjor så finns de flesta där, men också små fina butiker med allt möjligt. Jag gillade skoaffärerna, trots att jag inte hittade någonting som passade mig. Jag behöver nämligen ett par skor till ett bröllop på lördag. Det är lättare sagt än gjort, tycker att det är råsvårt att hitta snygga skor som min plånbok räcker till för. 

Inga skor blev det alltså (jag har dammsugit Göteborg också, men icke), men en hel del annat!

Elis fick nästan en helt ny garderob. Han har precis växt ur en storlek och i nästa storlek har han mest långärmat, vilket är lite varmt denna sommar. Pyjamasar behövdes också, så det blev några stycken.

Vi var inne på Lindex och köpte litegrann. Lindex kan man lita på, de har alltid bra saker till bra priser. Elis är en riktig Lindexbebis, han skulle kunna modella hela deras babysortiment.

Sen var vi inne på Cubus, där vi hade ett presentkort. Jag gillar inte deras barnkläder nåt vidare värst, tycker de är trista och fantasilösa för det mesta. Men ett presentkort är ett presentkort och nu var det rea. Plaggen kostade 29-49 kr och dessutom var det köp tre betala för två även på rean, så ja... Det blev en del. Plus fyra nya nagellack till lilla mamma. Ja, mig alltså.

Och så hittade vi en butik som jag tror hette Smultronstället.den skulle stänga igen och hade 50% på allt. Så där var jag ju tvungen att köpa lite Petit Bateaukläder , för att jag älskar dem.

I bara farten höll vi på att köpa med oss ett par Kavatkängor på 50% också, men där fick vi sansa oss. Det är änna svårt att veta vilken skostorlek fisen kommer ha till våren när vi ska börja gåträna. Han har stora fötter nu (vår lille Bigfoot),men det kanske han inte har då. Svårt, det där. 


Nu hamnade bilderna åt fel håll och jag vet inte hur man roterar dem i mobilen, men ni ser väl ändå, tänker jag.

Det här med barnkläder är något jag tänker på en hel del, har ett inlägg om det i huvudet som jag aldrig tar mig tid att skriva. Lite genus där...

På hemvägen stannade vi vid Bomullsfabriken vid Nääs fabriker. Där har de (dyra) kläder i massor. Ett sista försök att hitta skor, tänkte jag. 
Inga skor blev det, men väl lite kläder till mig! Det var slutrea, 70% och jag hittade både jeans, linne, väska och badskum (skum skum skum!!!) till lägre pris tillsammans än vad bara linnet kostade till fullpris. Lycka! Jag som har så svårt att hitta kläder nu för tiden blev jätteglad.


En riktigt bra dag, alltså!

Förutom att jag fick jätteont i huvudet (till skillnad från bara vanligt ont som jag hade innan) och blev väldigt yr och var tvungen att stanna titt som tätt för att hitta balansen. Inte kul alls. Huvudvärken håller i sig med nästan samma styrka idag och jag känner mig ganska ledsen och uppgiven. Hur ska detta gå nästa vecka när MacGyver börjar jobba igen och inte kan se till att jag äter och dricker ordentligt. Är lite nervös för hur det ska gå att vara ensam med Elis om jag får så där vansinnigt ont, tänk om jag inte orkar ta hand om honom ordentligt?

Jag har i alla fall fått en läkartid nästa vecka och den här gången ska jag stå på mig och kräva en ordentlig utredning. Fem års nästan konstant huvudvärk kan omöjligt vara normalt!

Det blev väldigt långt, det här såg jag nu. Borde kanske ha delat upp det i två inlägg, men det är för sent nu. Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel (auto correct), orkar inte riktigt joxa med det nu. måste blunda en stund innan Elis vaknar. 
Hoppas att ni orkade läsa! 

5 kommentarer:

  1. En sådan härlig dag! O vilka fynd! Elis kommer bli supersnygga killen..
    Lustigt att du skall på bröllop på lördag, det skall jag med. Ute i en lada, vad har man för skor då?!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ååh va härligt å shoppa smart :) bästa som finns :) å snyggt var det oxå.
    BRA att du står på dig, å GE dig aldrig..kräv en CT på skallen..prover som ska tas..
    Stor kram på dig kakan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, jag är sjukt nöjd :)
      Ja, nu ska jag verkligen stå på mig. Det här håller inte!
      Stor kram tillbaka!

      Radera
  3. Men din stackare!!:( Huvudvärk är ju hemskt och så kan du ju inte ha det! De MÅSTE ju ta tag i det där, det är inte mänskligt:-(

    Ja Alingsås är ljuvligast! Vi hade faktiskt bostad där... eller, vi skulle precis sälja huset och hittade en lgh i A-sås som var alldeles perfekt men så blev vi rädda att vi inte skulle få sålt så vi avbröt den affären... hamnade istället här i en dyrare bostad med mkt mindre utrymme till slut. Sörjer det ännu. Jag vill fortfarande bo i Alingsås för det är så mysigt. Och Balders Hage är ju alldeles underbart! Kul att fynda också. Vi har köpt dyra skor som sedan inte passat när det var rätt säsong så numera håller jag mig när jag ser nåt som inte kan användas idag:)Skor till mig avskyr jag att köpa, har nämligen små och smala fötter och det enda som funkar är sådant som inte är exakt anpassat efter foten. Pumps och sånt ramlar bara av. Jag blir så deppig av det och brukar surt tänka att jag ska åka på skoshoppingsresa till Asien istället:)

    Härligt att ni hittade kläder till E också. Tycker att det är jättesvårt att hitta fina barnkläder till en pojke. Bebisar går bra (alltså, skulle shoppa hela Kappahls NewBee om jag hade en bebis!!) men sedan är det jättefula motiv med arga fåglar eller stooora hemska tryck. Så vi handlar på Zara, PoP och PomDeLux som har så bra kvalitet och hyfsat neutrala kläder. Lite på Lindex också. Kappahl och H&M kollar jag inte ens längre tyvärr. Tycker att det är så tråkigt. Men köper också genom Tradera, har fått tag i riktiga fynd där.

    Du, tack för fina tips om Frankrike!! Nu blev ju vår semester rätt modifierat men jag sparar dem för framtiden!!

    Och som vanligt är kommentaren typ lika lång som ditt inlägg:) Kraaam och ha det så bra på bröllopet!

    SvaraRadera