måndag 28 oktober 2013

Fotokursen

Jag har nu gått fyra gånger av sex på min fotokurs och jag måste säga att jag är mycket nöjd! Jag har lärt mig så sjukt mycket som jag innan inte hade en aning om och blivit säkrare på sånt jag tidigare kunnat namnen på men inte förstått innebörden av. 

Läraren är grym, en riktig entusiast som blir lycklig i själen av att vara ute och fota, oavsett väder. Han jobbar som lärare annars och är en duktig pedagog, vilket behövs för det är rätt komplicerat tycker jag. Jag blir lätt förvirrad av siffror hit och dit, brännvidd, slutartid, bländare, ISO och exponeringskomposition. Det är snurrigt som bara den, men det klarnar mer och mer.

Han visar bilder som är tagna på olika sätt, för att vi ska kunna se och förstå skillnaden. Några har han tagit själv och andra har han hämtat nån annanstans. Varje vecka visar han bilder tagna med en speciell teknik eller av en speciell fotograf, som inspiration. Ja han är bra; Gunnar. Väldigt bra!

I lördags hade vi praktisk lektion utomhus, där vi testade på en massa olika saker. Ljuset var inte det bästa, men med rejäla kläder och ett glatt humör blev det väldigt lyckat ändå. Och nu vill ni självklart se mina alster, eller hur?! De är inte på något sätt särskilt fantastiska, men kom ihåg att jag är nybörjare, ok?


Vi fick fota bilar i rörelse, här med kort slutartid så att det ser ut som att bilen står stilla. 


Och så med lång slutartid, så bakgrunden blir suddig, men bilen skarp. Jädrigt svårt att få bilen skarp, tyckte jag. Lyckades nog på en av tio bilder eller så... Jag undrar vad bilisterna tänkte när de åkte förbi fem regnklädesmunderade personer på rad med kamera framför ansiktet och följde varje bils rörelser. Såg nog hyfsat komiskt ut.


Så skulle vi leka med vitbalansen för att få en lite kuslig kvällsliknande effekt. Glödlampevalet i dagsljus. Huuuu! (Inte så läskigt, nej, men ganska fint ändå.)


Samma motiv i vanligt dagsljus.


 Vatten i rörelse. Nu är ju det här ingen fors, utan en ganska stillsam å, men ändå. I princip omöjligt att få omgivningen skarp utan stativ, vi använde broräcket. Här har man alltså, ööh...lång slutartid. 2 sekunder.


Här är vår fröken på en sån där zooma-in-eller-ut-jättefort-samtidigt-som-du-tar-bilden-bild. Egentligen skulle han vara skarp och allt annat runt omkring som i rörelse, men nu blev allt lite fartigt och då ser man ju inte hur han ser ut och då kan han få vara med här, tycker jag.
 

Bildkomposition. Hitta ett motiv och placera det på olika ställen i sökaren utifrån 2/3-regeln, för att se hur olika bilderna blir. Svårt att hitta ett motiv som inte var omringat av massa andra saker, bara. Det är alltså stenen som är motivet.
 



Och så är det tydligen modernt att tilta bilderna nu för tiden, så det gjorde vi naturligtvis också. Kan tänka mig att resultatet blir bättre med människor än med björkar...

Vi gjorde väldigt mycket mer, men nån måtta får det vara tycker jag allt. Sen är det många bilder med människor på och de vet inte inte ens om att jag har en blogg, så jag kan ju inte gärna lägga ut dem här.

I övrigt flyter livet på, min dator är fortfarande osams med Internet, men nu har vi kopplat in den via kabel, vilket leder till att världens längsta vita kabel ringlar sig över golvet genom huset. 

Idag har jag stormsäkrat uteplatsen. Elis sover och jag har ont i halsen. Snart ska vi äta mellanmål och sen gå till affären och köpa en stor burk honung, så jag kan dricka honungsvatten och te med honung. Kanske drar jag till med en honungsmacka också. Vill verkligen inte bli sjuk igen. Det är nog bäst att jag köper glass också. För det är ju bra för halsen, det säger mamma och mammor har alltid rätt!(Irriterande, det där. Min mamma hade fasen alltid rätt när jag växte upp. "Ta på dig gummistövlar, det ska regna", sa hon. "Inte en chans, det är fult", tänkte jag och sen fick jag gå där med plaskblöta skor och små fontäner mellan tårna.)

När jag tänker efter så innebär ju det att jag också alltid har rätt nu för tiden. Så om jag bestämmer att glass är bra för halsen så är det så. Som jag har väntat på det här...

Och nu har Elis börjat småprata borta i vagnen. Haaaaää, pfuuuu, hlääää, låter det. Dags att mysa alltså. Och äta. Och köpa honung. 

Och glass.

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul att få se bilder! Och att du trivs med kursen. Hur har det gått med lille E, du har inte behövt springa hem väl?

    Jag vill också ha en "fröken Gunnar"!! Han verkar ju kanon! Just idag har även jag fotat, dock en människa och inga björkar, inför nästa uppgift som ska in i början av november. Håll tummarna att det blir några som går att använda:) Jag hade ju tänkt att vi skulle vara utomhus (har nämligen inte lärt mig fotografera inomhus) men med ösregn och den där himlans stormen på väg så gick inte det. Jag är beredd på det värsta när det kommer till stormen, medan P är alldeles för lugn. Där ser man tydligt våra olika personligheter: jag letar ficklampor, sparar vatten, ställer undan grejer utomhus medan han ... tja... kollar på mobilen eller så. Och så skrattar han åt sin stissiga sambo. Vi får väl se vem som är bäst rustad om några timmar...!:)

    Och SJÄLVKLART ska man ha glass när man har ont i halsen. Det vet ju alla. Gott!
    Kram och blås inte bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är så segt! Jag skrev en lång kommentar här igår, men måste ha tryckt på Logga ut istället för Publicera för idag såg jag att här inte finns någon kommentar. Sitter inte Logga utknappen lite dumt till?

      I korthet skrev jag:
      *Det har gått bra med lille E, han har förstått att pappa är precis lika bra som mamma :)
      *Ja, fröken Gunnar är grym, är väldigt nöjd med kursen!
      *Gillade dina senaste "läxbilder" och hoppas att få se några av de nya också! Extra kul nu när jag kan fundera över vilka inställningar du använt :)
      *Visst är det svårt att fota inomhus! Hoppas att vi får lära oss det snart.
      *Är precis som du när det gäller stormar, vill vara redo, medan MacGyver är kolugn. Men stormen verkar ha missat oss, blev bara lite kuling...
      *Glassen satt som en smäck, åt upp ett helt (litet) paket och idag är halsen mycket bättre!

      Kram kram!

      Radera