onsdag 7 januari 2015

Slut på julen

Igår städade vi ut julen här hemma. Alla stjärnorna i fönstren togs ned, vilket resulterade i ett rätt mörkt hus. Vi måste fylla mörkret med något annat, har vi bestämt. Mitt förslag är Iris lights i vitt, MacGyver är inte riktigt med på det. Jag har utmanat honom att komma på ett bättre förslag. Vi får väl se vad han kommer fram till...

Vi klädde av vår stackars gran också. Eftersom vi är som vi är (lite långsamma), så står den nu naken kvar i vardagsrummet och ser lite malplacerad ut. Men den är fortfarande tät och fin och ser glad ut och slokar inte alls. En riktigt bra gran, måste jag säga. 
Naturligtvis är den ordentligt fastsatt i taket. vi ville undvika förra årets missöde när Elis välte hela granen över sig. Jag vet inte om jag skrev om det, men det var en riktigt läskig upplevelse. Allt gick bra, men vi lärde oss av vårt misstag!

Vi har haft som tradition att köpa på oss julgranshängen när vi är ute och reser, oftast då på höstweekends, i London och Köpenhamn bland annat. 

De flesta av kulorna gick sönder i kraschen, men ett fåtal har vi kvar. Och alla saker var inte kulor eller i glas för den delen.


Det här är den enda kulan med "motiv" som finns kvar. Några enfärgade finns kvar också, men vi hade många fina med frostade renar och annat juligt på.


Fågeln klarade sig fint och kunde mysa vidare i år också.


Den här är jag särskilt glad för att den klarade sig! Vi köpte den i Carmel, Kalifornien i en liten julbutik. I juli. Så jäkla snygg (eller ja, personlig i alla fall).




Holger är MacGyvers tomte från barndomen. Han har en given plats i granen varje år.



För mig är det viktigt med glitter i granen. Jag vet att det inte är så "inne" och stilrent, men min gran ska glittra. Och ha olika färger. Inte bara rött. Inte bara vitt. Det är väldigt vackert, det tycker jag verkligen. Men det är inte jag. Och ja, det är jag som bossar över granen i det här hushållet. Bara jag!


Mormors gamla kulor hängs också upp varje år. Älskar dem.


Elis ville också hjälpa till att klä av granen. Det slutade dock med att han lekte kurragömma bakom den genomskinliga gardinen.

Så nu är julen slut på riktigt. Jag har börjat jobba igen och det var lika förvirrat som vanligt. Hade köpt in nya böcker till några elever (har ju enskild undervisning nu, och i smågrupper). Det tog ett tag innan jag kom på vad jag tänkte ha dem till innan jullovet. Snacka om att ha släppt jobbet under lovet...

1 kommentar:

  1. Kurragömma är kul =)
    Snygga julesaker hördu! Fågeln gillade jag speciellt mycket men jag får säga att både Carmel(a) o Holger var fantastiska o på sitt alldeles egna sätt väldigt unika ;) Jag ja, mycket smajlisar men faktiskt ärligt. O fullt klart skall det glittra av en gran!
    Jag har inte mycket i vår lilla gran, mest för att det inte får plats..men kulorna flyttar runt lite, ibland i stora burkar eller fat, några kan hamna i fönstren också. Det är det som är kul med jul..man kan gå loss eller låta bli, hur som..bara man trivs! Kram!

    SvaraRadera