torsdag 22 november 2012

Sjukis

Idag skulle jag ha jobbat egentligen, men jag är förkyld, så det blev inget med det.

Istället ligger jag i sängen och nyser och läser och har det egentligen ganska mysigt just nu.

Är dock lite trött, har haft ont i halsen i natt och sovit dåligt. Och Lillfisen har ägnat sig åt väldigt livlig morgongymnastik sedan femtiden i morse. Det är ju i och för sig härligt att känna att han är pigg och alert, men han börjar bli lite starkare nu och det känns ordentligt. Inte så det gör ont, men tillräckligt för att sova ska bli duktigt svårt.

Och så piggnar man ju till av vikariesamtalet också. Först måste man ju sjukanmäla sig, såklart. Sen är det bara att vänta på att en vikarie ska ringa för att få dagens planering. Jag avskyr de där samtalen. Man märker hur mycket det är att tänka på när man ska informera någon som inte känner klassen. Och så glömmer man ändå hälften. Mina första år som lärare hade jag lite ångest över det där, nu blir jag mest irriterad av det.
Det är förvånansvärt många lärarvikarier som inte har koll på någonting. En gång fick jag själv ha genomgång med en tjej på telefon om tiotal och ental, för att hon inte visste vad det var.
När jag är sjuk önskar jag alltid att jag hade ett annat jobb. Ett jobb där man slipper det där långa samtalet på morgonen och slipper undra om vikarien kommer att ringa under dagen för att fråga var saxen är (den ligger på katedern!). Där man bara kan ringa chefen, säga att man är sjuk, vända sig och somna om. Och ta hand om allt som missats när man är frisk igen.

Men idag känner jag inte så. Idag var det en bra vikarie, med råg i ryggen och erfarenhet. Så idag kan jag slappna av och det känns så himla gött.

Prosit!

4 kommentarer:

  1. Ååh va skönt :)
    Att det funkade idag..du får krya på dig!
    Mm, avskyr att ringa sig sjuk..för ngn måste ta mitt jobb då :( men din sits lät värre :(

    Stor kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju lite jobbigt när man måste ersättas och liksom skola in någon ny varje morgon, oavsett vilket jobb det är (för det gäller ju såklart inte bara lärare). Så jobbigt att jag bestämt mig för att gå till jobbet imorgon även om jag är sjuk. Har planerat lugna lektioner (film och tillhörande skrivuppgift) så det ska nog gå bra :)

      Stor kram tillbaka!

      Radera
  2. Nää, det finns nog inga sådana jobb längre, däremot finns det sådana personer som inte bryr sig..tyvärr. Ibland tycker jag synd om de där vikarierna också, de som blir inslängda för att någon tror att ett par händer är bättre än inget..o så är det en stackare som aldrig varit ens i liknande verksamhet.
    Kram till dig o lillfisen. han måste tycka att det låter skoj med att mamma nyser..eko eko ekooo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det synd om dem, jag hade inte velat vara vikarie... Fast samtidigt så är de flesta av våra vikarier lärarstudenter och ibland undrar man lite hur det ska gå i framtiden. För de är tyvärr inga ess... Men de kanske blir!
      Kram kram!

      Radera