söndag 19 maj 2013

Dagboksinlägg

Idag får det bli ett riktigt dagboksinlägg, det vill säga en redovisning av helgens göromål. Inte mer spännande än så, men jag har haft en så himla bra helg, så jag tvingar helt enkelt på er den!

Det har ju varit varmt. Åtminstone i Göteborgstrakten. Väldigt varmt! I fredags var det så varmt att jag inte visste vad jag skulle göra av mig själv. Jag hade tänkt ut en plan för hur jag skulle lägga upp dagen. Sovmorgon, frukost med glad bebis i babysittern, lite morgonlek och sång, fisens förmiddagslur då jag skulle läsa ute på baksidan, lunch, lite lek igen, fisens eftermiddagslur då jag skulle lura lite jag med och sedan en promenad i solen, MacGyvers hemkomst och pizza på altanen. 

Det blev ju inte riktigt så. Fisen var alldeles chockad av värmen och sov i princip hela dagen. Jag ville inte ta ut honom på baksidan eftersom jag blev nervös av hettan där ute. Sen kände jag mig lite under isen och faktiskt lite deppig, och då blir det lätt att inget vettigt blir gjort, eftersom jag lätt blir handlingsförlamad när humöret sjunker. En promenad hade ju varit fint, men jag ville inte riskera att Elis vaknade och var hungrig alltför långt hemifrån. Så jag satt i soffan tills MacGyver kom hem. Då hade ju Elis vaknat till slut och ätit, så en promenad kändes inte så läskigt längre. Och där vände den dagen. Från en nervös och svettig dag till en sommardoftande ljuv kväll.
Vi tog en promenad med barnvagnen, luften doftade blommigt och ibland lite barrigt. Vi hade shorts och t-shirt och trots att det blåste ganska mycket så frös vi inte. Vi tog vägen om pizzerian och tog med oss pizzan hem, där vi dukade upp på baksidan. Helt opretentiöst och riktigt, riktigt skönt. Elis snusade nöjt i vagnen och koltrasten sjöng. Vi satt och planerade för hur vi vill göra med vår baksida, som i sig är ett helt eget inlägg. Det är mycket som ska ändras, kan jag säga.
Så småningom gick vi in och tittade på en film på Netflix. Lite otippat valde MacGyver en norsk hästfilm, som visade sig vara väldigt söt och kändes som en perfekt avslutning på en perfekt kväll (ööh, klyscha!). Behöver jag nämna att Elis sov hela kvällen och att vi fick väcka honom för matning, varefter han somnade om direkt?

Så blev det lördag och värmen fortsatte. Vid tiotiden kom svärisarna, som åkt från Karlstad med en säng till vårt gästrum istället för den riktigt sunkiga bäddsoffan som damen som bodde här innan lämnade kvar när hon flyttade. Gulligt av henne. Sedan åkte de iväg till tippen med soffan och annan bråte och för att handla massa saker. Elis och jag tog det lugnt här hemma och mina föräldrar kom förbi en sväng. När de andra tre kom hem skulle det fixas i garaget för männen, medan svärmor städade och myste med mig och fisen (hej, traditionella könsroller!). På kvällen grillade vi och hann precis äta färdigt ute på baksidan innan regndropparna började falla. Lite hockey och melodifestival blev det innan det vi stupade i säng, svettiga och goa (jag hade i och för sig duschat kallt innan).

Och så blev det söndag och här har ingen vilodag helgats. Svärmor och jag har röjt i trädgården på framsidan, baksidan och gaveln. Det syns nästan ingen skillnad, trots att vi höll på i flera timmar. Återigen, trädgården är ett helt eget inlägg. Svärmor har städat också, ännu mer, och vårt förut så stökiga hem är nu rent och fint. Hon är guld värd, svärmor. Svärfar också såklart, han har hjälpt till med massa saker i garaget. Inte bara för att hon städar, utan för att de är så himla trevliga och snälla. De tycker det är så kul att hjälpa till och vi uppskattar det så jämarns mycket! Och så är det så kul att se dem med Elis. Han är deras första barnbarn, så det är ju väldigt speciellt för dem.
Framåt eftermiddagen när de åkt hem drog vi iväg och storhandlade och nu sitter vi här framför tv:n och tittar på hockey (jag tittar uppenbarligen inte så noga, då jag bloggar istället, men sista perioden ska jag vara mer uppmärksam). Mätta och nöjda efter att ha moffat tacos, och väldigt nöjda med livet. 

Nu borde jag ju lägga upp bilder på vackert dukat matbord på gården, flitiga fingrar som klipper buskar och smutsiga fingrar som hamrar och skruvar, men ni får tänka er det istället. Jag är inte så bra på att dokumentera sånt där. Men en bild måste jag ju lägga upp, det blir roligare så, så jag väljer någon random ur bildgalleriet. Någon från Kalifornien kanske, för att förstärka sommarkänslan?


Se där ja. Nyförlovad och glad som en lärka i Big Sur. Inte illa!

2 kommentarer:

  1. Hahhah va härligt du beskriver allt ;-)
    behövs inga bilder :)

    Söt är du!
    Puss å kramis Åsa

    SvaraRadera