tisdag 5 november 2013

4H

I fredags var E och jag på Hisingen hos en vän och hennes son, som är två månader äldre än Elis. Vi käkade lunch, tittade på ösregnet genom fönstret och pratade om sånt som för andra är totalt ointressant, men för bebismammor det mest spännande som finns.
"Hur ofta äter din bebis?"
"Hur mycket äter din bebis?"
"Vad äter din bebis?"
"Vad har din bebis på sig utomhus så här års?"
"Hur ligger din bebis på skötbordet?"

Den sista frågan känns kanske lite otippad, men E har i två månaders tid föredragit att ligga på mage vid blöjbyte. Det är inte jättesmidigt. På sistone har han även börjat resa sig på alla fyra (vilket i och för sig gör det lite lättare att få på den nya blöjan) och gärna sätta sig på hälarna. Jättelätt att göra någonting alls då.

Nej.

Men söt är han!

Hur som helst, efter lunchen och lite lek hade det klarnat upp och vi bäddade ner bebisarna i sina vagnar och gav oss ut på promenad. En ganska rejäl promenad. Vi hade siktet inställt på Kättilsröds 4H-gård, för att låta småttingarna titta på djuren. Det var ett riktigt mysigt ställe, med höns, kaniner, grisar och annat. Jag var där en gång i mellanstadiet, minns att jag blev jagad av en getabock (men han var fastkedjad och jag kom undan med blotta förskräckelsen), men jag kände inte igen mig alls. Nåja, det var ju ganska längesen.

Jag hade för en gångs skull med mig kameran, så några av djuren fastnade på bild. Kunde inte riktigt experimentera med inställningar och sånt med E på armen, men det var kul i alla fall.



Elis var tyvärr måttligt intresserad av djuren, han hade fullt upp med att titta på omgivningarna (tror jag, lite svårt att veta vad det är han finner intressant ibland), men när vi kom i stallet och hittade den lille ponnyn, då blev det fullt fokus. Tyvärr var alla andra hästar ute på ridlektion, men för E:s del var det kanske bra. Inte så mycket annat som störde.

Jag tyckte dock att det var skitkul att titta på djuren och ser fram emot att gå dit igen, klappa katten, titta på grisarna och prata med småtjejerna. Rekommenderas om ni bor i Göteborgsområdet!

4 kommentarer:

  1. Båda våra ungar tyckte att ligga på skötbordet var överreklamerat..inte så att de var sjövilda men de gillade inte att ligga där platt fall så från rätt tidig ålder stod de upp medan man bytte blöja. Det hände att vi ställde dem i badkaret/duschen o helt enkelt spolade av dem haha! Bättre att torka o gnida med tvättlappar..Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får nog bli stående blöjbyte på den här fisen också snart, han ska bara bli lite stadigare först. Tills dess övar vi på att lyssna på mammas "nej!" och arbetar med diverse distraktioner, som "mamma sjunger och dansar samtidigt som hon gör rent och undviker fötter i smutsig blöja". Den är poppis...
      Kram!

      Radera
  2. Max ramlade ner från skötbordet en gång när han var runt 10-11 månader, rakt ner i vårt klinkergolv... Fy s*tan vad hemskt det var!!:-( Så det är verkligen störtläskigt när de börjar röra på sig där...

    Kul med gbgstips! Tyvärr tycker vårt barn inte om några djur, han är helt ointresserad. Själv var jag på Kolmården ibland när jag var liten och det tyckte jag var underbart kul. Men icke Max. Misstänker ibland att han blev bortbytt på BB- hur kan jag, som tjatade om hund så fort jag kunde tala, få ett barn som totalt igonerar alla djur?:) Han frågade för övrigt häromdagen när vi var ute i skogen om det skulle komma någon leopard möjligtvis så jag tror vi får träna lite på Sveriges fauna, hehe:) Sköt om dig! Kram/tanja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy, vad läskigt! Det känns som att jag håller stenkoll på E på skötbordet, men det går väl så jäkla snabbt när det väl händer, så det känns svårt att värja sig mot...

      Gillar han inte ens Nemi? Som är det sötaste, gulligaste och raraste jag sett på länge...Nåja, det kanske kommer.

      Kram kram!

      Radera