tisdag 2 juli 2013

Ett minne

Idag ska ni få följa med mig till Kalifornien. Närmare bestämt till Big Sur, för exakt ett år sedan idag.

Just i Big Sur valde vi att campa. Kvällen innan åkte vi runt till en massa olika campingar, men det var fullt överallt. Amerikanerna förberedde inför 4th of July och tydligen är det populärt att campa då. Till slut hittade vi i alla fall ett ställe som hade en(!) tältplats kvar. Bland redwoodträden slog vi läger på plats 27. Morgonen den 2 juli vaknade vi och såg att det såg ut på detta vis. Helt ok!

Vi satsade på frukost på lodgen en bit därifrån. Lite lyxfrukost så där, med färskpressad juice och färska bär och så. Väldigt färsk frukost alltså.

En blue jay gjorde oss sällskap. De är typ lika väl ansedda som skator är här. Men fina är de!

Och så tittade vi lite på blommorna i rabatten innan det var dags att ge sig ut på dagens utflykt.

Men innan vi satte oss i bilen tog vi en titt på den lokala klövern vid vårt tält. Den var, som allt annat over there, skitstor.

Vi åkte till två nationalparker som jag inte minns namnen på. I den första hittade jag en stor stubbe.

Och i den andra ett skitstort redwoodträd. Ja, ni ser ju!

Sedan stannade vi vid Julia Pfeiffer state beach, en strand man inte får gå ner till (den ligger ganska otillgängligt). När vi lämnade bilen såg vi att man kunde gå åt höger eller åt vänster. Alla andra gick åt höger, så rebellerna Coconut och MacGyver gick åt vänster istället. På den här lilla stigen.

Utsikten var tämligen magnifik, tyckte MacGyver (tyckte jag också, men någon måste ju fotografera).

Lite living on the edge i allt det vackra.

Och här, med den här vyn framför oss tyckte MacGyver att det var ett ypperligt tillfälle att gå ned på knä och fria till mig. Det var romantiskt, på ett lite fnissigt sätt. Jag hade ju väntat på det där frieriet ett tag så jag sa ja på direkten.

Sen var vi så där alldeles jätteglada och kära och var tvungna att ta en bild, såklart.

När vi hade fnissat klart gick vi tillbaka och tog stigen åt höger istället, för att titta på den där stranden. Och den var värd att tittas på. Synd bara att den inte gick att komma ned till...

Men vi åkte till en annan strand istället. Pfeiffer beach (mycket Pfeiffer i Big Sur).

Det blåste som attan, så det var inte tal om bad, men man kan ju alltid plaska lite med tårna.

En nyfiken pelikan spatserade runt på stranden och kollade läget.

Sedan var vi jäkligt hungriga, så vi åkte till en restaurang med utsikt över havet. Menyn var inte direkt exklusiv, men vi var väldigt nöjda med vår mac'n'cheese. Naturligtvis glömde jag att fota på restaurangen. Mätta och nöjda åkte vi tillbaka till campingen och köpte det enda mousserande vinet vi kunde hitta. Ska man fira så ska det göras med bubbel, det är vår melodi. Tyvärr hade vi inga glas, så vi fick dricka direkt ur flaskan. Inte så fancy, kanske, men... charmigt?

På kvällen gick vi till puben och drack lite öl och sms:ade hem om förlovningen. Därefter somnade vi lyckliga och bubbliga i vårt lilla tält. Det var en härlig förlovningsdag. Inga klassiskt romantiska gester, men sådana är ju inte vi heller, det blev precis som vi ville ha det!

Och idag har vi firat med att gå och äta finlunch. Elis tyckte det var lattjo att vara på restaurang och satt  pappas knä och tittade storögt på allt runtomkring. När vi visade honom marängen vi skulle äta till efterrätt visste hans glädje inga gränser. Det är så jäkla gulligt, det där. Hur vad som helst kan vara så spännande. Tidigare idag var det en vattenflaska...

Tänk vad mycket som har hänt sen den där dagen i Big Sur. Vi har köpt hus och fått barn. Världens sötaste barn, dessutom.

Min lilla familj. Det finaste jag har.