onsdag 27 februari 2013

Lite hjälp..?

Så här ligger det till. Vi älskar vårt lilla hus, trots att det är rörigt och tar tid att få i ordning.

Men vi har ett problem. Sovrummet. Det är väldigt svårt att inreda på ett smart sätt som samtidigt är snyggt. Vi har snedtak till viss del, vilket försvårar det hela en del. Men det stora problemet är det lilla utrymmet under snedtaket. Där finns som en liten "bänk", som är platsbyggd, vilket gör att man inte kan få in sängen hela vägen mot väggen. Kan innebära problem vid nattamning när jag inte kan sitta och luta mig bakåt.

Sen är det ju lite dumt med den delen av taket som är snedtak är lite för kort för att hela sängen ska få plats där under. I alla fall om MacGyver ska kunna få plats på sin sida. Det blir inte symmetriskt och det stör mig.

Vi har kommit fram till att vi måste bygga någonting i det lilla "döda" utrymmet, dels för förvaring och dels för att jag ska kunna luta mig. Men hur ska det se ut? Det måste ju bli snyggt också. Suck... Det är inte lätt.
Sängborden får bo någon annanstans, vilket är synd, för dem tycker vi verkligen om.

Vi har också testat att vända på sängen, så huvudänden står mot den gröna väggen, men det blev alldeles för trångt.

What to do, what to do?

Lägger upp några (ganska kassa) bilder, för att ni ska få en bild av hur det ser ut nu.












4 kommentarer:

  1. Jäklar i min lilla låda...det där är ett svårt rum!
    Lite frågor har jag: är det det största sovrummet? Funkar det med att ställa sängen ut från hörnet? Hur bred säng har ni? (Vi köpte en bredare än vad vi skulle ha i flyttsnurren haha) Om ni bygger i lilla smutten få ni plats m sängen? Skall garderoberna vara kvar? Usch nu blev det fler frågor än svar..

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ett nästintill omöjligt rum... Vi har just varit där uppe i nästan en timme och mätt och funderat och våndats och missförstått varandra och till slut kanske kommit fram till en lösning. Men den är ju inte perfekt. Och jag vill inte att sovrummet ska bli nån halvmesyr, jag måste känna mig nöjd. Jag klarar inte av att det ser snett ut, jag vill att det ska se lite "vuxet" ut.

    Nu kommer svaren på dina frågor!
    Japp, det är det största sovrummet. Om man inte sätter upp en vägg på undervåningen, men då försvinner luftigheten här nere... Det finns mer utrymme bredvid sängen, men där finns inte plats för en dubbelsäng.
    Nej, att ställa sängen ut från hörnet blir väldigt trångt. Sängen är 180 cm bred, vi har med den från lägenheten. Sovrummet här är större, men sämre planerat.
    Ja, vi får plats med sängen om vi bygger i smutten och det är antagligen det vi kommer att göra. Vi får modifiera väggen lite där, för att uppnå någon form av symmetri. Och MacGyver får vänja sig vid att ha det lite trångt på sin sida. Som sagt, inte perfekt.
    Vi tänkte också på att ta bort garderoberna (de är fula och opraktiska, förutom att de är i vägen), men eftersom sängen är aningens längre än garderoberna och en vägg tar vid precis innan fotänden (om man vänder på sängen), så det blir inte heller bra... Fast garderoberna ryker ändå så småningom, men mest av estetiska skäl :)

    Nu blev du klokare, va? ;)

    Kram!


    SvaraRadera
  3. HAHAHAHA, du är skojig skoj du..nää, inte direkt klokare! Men garderoberna skall väck, det håller jag med om. Hur hade de förra ägarna möblerat? Vi har kamperat i 1.60 säng i många år, det har gjort rätt stor skillnad i rummet men inte känts trångt ändå. Nu lyckades vi ju gå o köpa 1,80 haha. Tur att det funkade här!
    Ditt sovrum kanske kvalar in i något byggprogram? Så lämpar ni över dessa delikata bekymmer =)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hm, om jag få tänka fritt..
    jag skulle montera bort garderoberna och ställa sängen åt andra hållet i stället, om det är en vanlig snedvägg där.
    Finns det utrymme kvar framför sängen då (där gaveln står idag, skulle jag göra en mindre garderob där. Men behöver ni inga garderober i sovrummet utan kan ha förvaring i ett annat rum så skulle jag ta bort dem helt för luftighetens skull..
    Alt. om det går när garderoberna är bortplockade att ställa sängen rakt ut från väggen på den sidan som är mittemot dörren in. E du med? då känns det som att ni skulle få lite luftigare runt om. Men kan du ge mig mått kan jag räkna på det ;-) inredningsacrazy som jag är :)

    Stor kram på dig!

    SvaraRadera