fredag 21 juni 2013

Midsommar

Vilken dag vi hade igår! Vi gick en promenad framåt eftermiddagen och höll på att smälta bort, fast på ett bra sätt. Det kändes som att gå runt i Italien. Förutom att allt såg väldigt svenskt ut, vattnet i sjön var brunt, inte grönt, barrträden var granar, inte pinjeträd och så vidare. Vi tittade in på plantskolan också. Där hittade jag ganska mycket jag ville ha, men vi kunde inte köpa något, eftersom vi bara hade barnvagnen med oss och där i låg ju Elis och snusade. Så vi tar bilen dit på måndag istället.

När vi kom hem satte vi oss på baksidan och göttade oss med öl och jordnötter. Jag testade en alkoholfri öl med citronsmak. Den var inte god. Det säger ju sig självt egentligen, men jag fick ett infall i affären och fick för mig att den skulle smaka friskt. Det gjorde den inte. Den smakade ungefär som man kan tänka sig att kiss smakar. Med en touch av citron. Mmm...


Så här mysigt hade vi det i alla fall.

Och idag är det ju midsommar och i vanlig ordning är det riktigt skitväder. Men det gör ingenting, för vi ska ändå inte fira förrän imorgon när MacGyvers föräldrar invaderar byn. Då blir det köttbullar, som jag har stekt idag. Och hembakt bröd, som MacGyver bakade ungefär samtidigt som jag fixade köttbullarna. Och sill och färskpotatis och allt annat som man äter på midsommar. Elis roade sig i sitt babygym med Mumin och gänget medan han sög högljutt på sina händer. Det är det nya nu, att se om de går att äta upp. Det går sådär, faktiskt. Men det ser roligt ut och han är hur nöjd som helst.

Men vi kan ju inte strunta helt i midsommar, så jag rullade några chokladbollar så vi fick något att fika på. Och så gjorde jag en krans till lillen, av de blommor som finns kvar. MacGyver har nämligen grävt som om det inte fanns någon morgondag här ute och nu är djungeln ett minne blott. Nu är det mer leråker.

Nyss satte vi in laxpaketen i ugnen. Elis sover. Hur länge vet man aldrig, han somnade ovanligt tidigt och då kan det gå lite hur som helst. Kanske hinner vi äta middag tillsammans, kanske inte... Då äter vi i skift, som vi brukar.



Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra med bloggen och nu börjar det nog klarna lite...

Glad midsommar på er!

5 kommentarer:

  1. Yummy hörrdu- kiss med touch av citron! Huuu! Men vad gör man inte, man måste ju få försöka o ibland kanske försöken går hem.. Den där frenetiske MacGyvers, han har väl inte grävt upp pionerna i alla fall hoppas jag!
    O vad skall du göra med bloggen...inte lägga ned hoppas jag! Jag funderar inte så mycket över min, den går verkligen upp o ned, i mån av tid. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej pionerna är kvar! Förutom en, som slank med av bara farten. Men det var en liten buske, den fick bara en enda blomma. Och även om den blomman var väldigt fin så försöker jag att inte sörja för mycket :)
      Det är nog sunt att tänka som du gör om bloggen och det är väl däråt det lutar för min del också. Vill inte lägga ned den, så den får bli kvar.
      Kram!

      Radera
    2. Nu blir jag påmind om när vi köpte vårt första hus med trädgård..Det skulle banne mig odlas o gubben grävde o grävde. Stolt kom han in o berättade att han minsann fått bort någon konstig stor knopp..När jag följde med honom ut i trädgården visade det sig vara en rejäl rabarberplanta..Kommer inte ihåg att han fick något vidare beröm för allt slit ;)

      Radera
  2. Hahah i skift, du är ju för goer!!
    Å ölen...I löver your uppriktighet :)
    Puss på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ärlighet varar längst, vet du ;)
      Puss!

      Radera