måndag 3 juni 2013

Semester...

På torsdag börjar MacGyvers semester. Vi ska ha åtta veckor tillsammans, hela vår lilla familj. Vi kommer att börja med nästan en vecka på Österlen. Sen är det ganska öppet, det är mycket som ska fixas här hemma, både ute och inne. Och så ska vi till Värmland, förstås.

Men som sagt, Österlen först. Och nu aktiverar jag er, mina kära läsare. Är det någon som har tips på utflyktsmål i området? Där man kan ha med sig barnvagn? Vi kommer att ägna en hel del tid åt slappande, men någon utflykt per dag vill vi nog hinna med. Och det går ju faktiskt att slappa på andra ställen än huset vi har hyrt. 

Så, hjälp mig nu! Tipsa på!

http://www.byggfabriken.com/bloggen/wp-content/uploads/2011/09/sandstrand.jpg
Bild lånad från byggfabriken.com
 Havet ska vi naturligtvis hinna med, men det finns väl mer..?

6 kommentarer:

  1. Vi har också pratat om Skåne i sommar! Jag har nämligen knappt varit där och vill gärna se det "alla" pratar om:) Sambon jobbade i Malmö ett tag och gillar den stan. Nu hoppas jag att du får fina tips som jag kan "sno":)

    Härligt med långledigt för er alla tre! Det blir inte riktigt så här då mannen måste in och jobba en vecka mitt i, men då dagis är stängt får vi ändå pussla. Känns som om maj månad bara flög förbi, helt galet vad snabbt det gått! Snart har vi den årliga sommarfesten på sonens förskola... Sov gott, kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst gick maj fort! Känns som om juni pinnar på i samma tempo, men jag vill bromsa och känna in sommaren på riktigt!

      Kul att ni också pratar om Skåne! Kanske har jag några tips till er sen :)

      Vill också gärna till Malmö, även min sambo har jobbat där, men jag har inte sett mer än Centralstationen...

      Hoppas att sommarfesten blir/blev lyckad!

      Kram kram!

      Radera
  2. Åhhh guuud va härligt 8 veckor?! nu blev jag ultraavis :) nä megaavis :)
    Har vart där men minns inte riktigt ngt speciellt ställe då det var för många år sen :) Men mysigt bland kullarna i Kivik, besök musteriet :)å havet :)Det är så vackert :)å ljuset är så speciellt så fota mycket :)
    Kramar Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, japp! 8 veckor! Jag går i tjänst 20 juni och har lön hela sommaren, så då tar MacGyver ut nästan hela sin semester och spär på med lite föräldradagar och så kan vi leva ganska gott i sommar. Nån fördel måste man ju ha som lärare :)
      Mmm, ser fram emot kullarna och havet och ljuset. Imorgon bär det av! (och vi har inte ens börjat packa...)
      Kram kram!

      Radera
  3. Första tipset är att om ni är fikasugna eller det är dags för amning, stanna till i Slöinge, följ skylten Solhaga bageri..en solig dag med fika i deras trädgård, det är en fantastiskt bra början på vilken semester som helst! Ingen budgetfika men värd varenda öre tycker vi.
    Sist vi var runt i Österlentrakten gjorde vi misstaget att boka in en natt på Apotekarns trädgård, medelhavs trädgård med butik o övernattning. Butiken är fin med mycket marroccokeramik men my god vad dyrt att bo o då var det i det närmaste vandrarhemstatus på rummet. Nix, nästa gång blir det något annat. Vi åkte längst efter kusten o bara det var jättefint. Kiviksmarknad är inget att rekommendera (om den skulle inträffa). Jo, om man gillar billigt skräp, plingmaskiner, sockervadd o gropig åker..
    Vi njöt nog mest av att äta gott i Malmö, att besöka Glimmingehus (inte så barnvagnsvänlig kanske men spännande historia) rökt fisk i fiskelägena utefter kusten, kalla bad, Kronovalls vingård med vedugnspizza, Kiviks musteri mm
    Hittar du äpplelådor till försäljning så grattis, det har jag försökt med flera gånger utan att lyckas. Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka bra tips! Undviker nog gärna leråkern och krimskramset i Kivik, men det andra låter intressant! Vi får se hur mycket vi hinner med... Det känns skönt att vi har en fast punkt att utgå ifrån, så vi kan åka till t.ex. Apotekarns utan att sova över. För maroccokeramik är ju aldrig fel :)
    Och stenugnspizza är lite för gott för att motstå, så det måste jag få med MacGyver på. Och på ett slott och allt...
    Stor kram och tack för tipsen!

    SvaraRadera