tisdag 18 juni 2013

Min blogg

Jag får inte riktigt till det, känner jag. Jag skulle vilja blogga oftare, ja mycket oftare. Men när jag har tid har jag oftast inte lust. Jag går omkring på dagarna och funderar på saker och tänker att det här borde jag blogga om. Men så dyker tillfället upp och tankarna är som bortblåsta och så blir det liksom ingenting.

Och då blir det mest dagboksinlägg och det var nog inte riktigt det som var tanken från början. Vissa saker kan ju vara intressanta att skriva om, men dröjer det för länge innan jag sätter mig ner och gör det känns det ju lätt lite daterat...

Jag vill ju ha en intressant blogg! Med intressanta texter. Och jag vill ha hög kvalitet på mina texter. Med humor eller svärta eller glädje eller vad det nu må vara. Jag vet ju att jag kan egentligen. Ja, jädrar!

Och så skulle jag vilja ha en massa fina bilder att visa upp. Dels hemifrån, men också från andra ställen som besöks (som Österlen, till exempel). Men här hemma är det mest stökigt och ser inte alls ut som i alla fina inredningsbloggar, även om vi trivs, för det är ju vår stil. Men vi blir aldrig riktigt färdiga och då känns det meningslöst att visa upp. Fast jag skulle ju kunna visa hur det ser ut nu. Skulle ni vilja det?

Sen så har vi ju det här med att fotografera ute på olika ställen. Jag tycker att det är lite genant, som att jag försöker ta för stor plats. Så är det ju inte, det finns ju mängder med bloggare som fotar allt i tid och otid och jag avundas dem litegrann.

Men det största problemet är väl att jag inte är nån särskilt duktig fotograf. Vi har en systemkamera med ett bra objektiv och det blir oftast fina bilder, men så har vi det där med ljus och komposition och sånt. Jag skulle vilja lära mig det, men har försökt några gånger och jag glömmer hela tiden bort allt det där som man ska hålla reda på. Kanske borde jag gå en kurs, en gång för alla. Då kan det hända att det fastnar  min lilla teflonhjärna.

Jag funderar helt enkelt ganska mycket på min lilla blogg just nu. På vad det ska bli av den.
Kanske har jag inte det som krävs för att vara en bra bloggare. Men jag vill gärna.
Kanske borde jag bestämma mig för åt vilket håll den ska dra. Nischa den lite. Men mot vad?
Kanske ska jag ta en liten bloggpaus? Men det gör jag ju titt som tätt ändå och det är väl det som är problemet, att det inte blir något kontinuerligt här inne.

Ja, jag har lite att fundera på. Ni kanske kan hjälpa mig lite? Och medan ni gör det så visar jag upp lite pioner som jag hittat i vår djungel till trädgård (den borde jag verkligen skriva lite om).





Och så får jag be om ursäkt för att jag kommenterat så dåligt på sistone. MacGyver har varit iväg och cyklat Vätternrundan och det var då fan vad trött man blir av att ta hand om en bebis helt själv i två dygn. Särskilt när man har ont i bihålorna. Men nu är han hemma igen och bihålorna är friska och allt är som vanligt. Förutom att han har semester nu. 

Så vi har det tämligen gött, faktiskt!

2 kommentarer:

  1. Jag kände så med kameran länge, att jag tyckte att det var pinsamt att ta med. Men så nu har jag faktiskt släppt det, alltså jag tänker att "vad tusan..." och så tar jag bild ändå. Nuförtiden är det ju så många som bloggar, delar på fb och instagram med mera så jag tror att folk är vana. Det är nog mest hos en själv den spärren sitter. Fast jag förstår hur du tänker.

    Jag hade ju en annan blogg tidigare. Där skrev jag mkt mer privat, skrev om min sjukdom, om vad som hade hänt (blev sjuk efter att jag fick barn) och hur vi kämpade mot kommunen för att få mer hjälp, m.m. Det blev mkt en dagbok och flera påpekade att de inte orkade läsa för det var för långt. Jag kände också att jag blev ganska "utlämnad", man har ju inte så stor koll på vem som läser. Så då bytte jag fokus och skriver betydligt mer "ytligt" idag och just nu är det faktiskt skönt. Har målsättningen ett inlägg om dagen (det kunde bli 3-4 i förra bloggen) och det har faktiskt hjälpt mig att hålla fokus. Precis som du skriver om dig själv i presentationen så ville jag försöka ha ett mer positivt sätt att skriva, ungefär som en affirmation.

    Jag bestämde mig också helt enkelt för att ett inlägg om dagen SKA det bli (för det mesta iaf, det händer ju att det blir två en dag och inget nästa dag t.ex.) och även om det ibland känns krystat så är det ganska bra för så håller jag liksom vanan uppe.

    Det kanske kunde vara nåt att fundera över? Om ett inlägg/dag känns mkt så kanske ha målet att skriva så och så många per vecka? Bara för att det liksom ska bli av. sedan har man ju alltid svackor såklart, men det har iaf hjälpt mig.

    Jag tycker iaf att du skriver väldigt bra och läser gärna fler inlägg:) Sedan så kan jag säga att en sak jag ångrar nu i efterhand är att jag var så dålig på att spara bilderna från renoveringen och att lägga upp dem i bloggen för det blev ju en MILSVID skillnad sedan, det hade varit så roligt både för oss och för andra att få se lite mer "förebilder" och följa med i processen liksom. Så kör på "operfekta" bilder du:) Och på tal om bilder, kan verkligen rekommendera att gå en kurs, annars hade jag nog använt kompaktkameran än:)

    Kraaam och hoppas du får ordning på alla tankar:)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Älskar dina uttömmande små noveller :)

    Mycket att tänka på där, jag tror att det där med en gång om dagen skulle kunna funka... Och vissa dagar blir det kanske fler. Idag till exempel, jag har några ess i rockärmen. Fast det beror på Elis, han har inte en av sina bästa dagar, vägrar att sova någon annanstans än alldeles intill mig och inte ens då är han helt nöjd. Men det betyder mer gos och jag säger aldrig nej till lite gos!
    Stor kram!

    SvaraRadera