måndag 28 maj 2012

California dreaming

Nu får det räcka med balkonghäng. Men jag fortsätter att göra det bästa av denna måndag och drömmer mig bort till ett av mina absoluta drömresmål. Det bästa är att jag inte behöver drömma så länge till. Om en månad är jag nämligen där och har varit det i en vecka, med två veckors njutning och äventyr framför mig. Jag längtar halvt ihjäl mig, tre veckor tillsammans med min älskling, utan måsten och jobb. Och förhoppningsvis utan migrän. Men det brukar gå bra, den brukar vara snäll när jag är utomlands, av någon anledning.

Så, här sitter jag i alla fall, och googlar runt och längtar och drömmer...

Om det här:


Och det här:


Nu vet jag ju inte om vi kommer att vara just precis där, men camping i Yosemite blir det i alla fall.


Lite ökenhetta i Death Valley. Blir törstig bara jag tänker på det...


Kanske posera lite vid ett Joshua tree och akta sig för skallerormar!


Försöka klämma in så mycket glamour som möjligt i LA.


Strandliv och konsert i Santa Barbara.


Äntligen ska jag lära mig det här! Jag är en riktig surfer girl på insidan. Jag har i och för sig aldrig stått på en surfbräda, men äsch... Petitesser. Jag är en supertalang, jag känner det på mig.


Highway 1 med vind i håret.


Vandra bland såna här bjässar.


Fira 4th of july på Santa Cruz beach boardwalk.


Kanske tar vi en tur till Mendocino.


Kanske Napa valley eller något annat vindistrikt.

Det bästa med den här resan är att den är både planerad och spontan på samma gång. Friluftsliv, sol och bad och storstäder. En lagom blandning. Vi har några hotell bokade, men det finns tid för spontanitet också.
Vi är inte riktigt typen som åker till ett ställe och stannar där i en vecka eller två, utan vi gillar att åka runt i ett land eller område och känna på kulturen ordentligt. Misstaget vi så gott som alltid gör är att vi har för bråttom, försöker klämma in för mycket och därför blir det lätt lite stressigt och vi hinner inte riktigt njuta av varje plats. Så ska det inte bli den här gången. Nu ska vi ta det lugnt. Det kommer att bli fantastiskt och fjärilarna i min mage blir fler och fler och vildare och vildare. Ooooh!!!

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa ni har framför er! Surfa är faktiskt inte så svårt det gäller bara att hitta en bräda som passar en och lagom stora vågor. :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, härligt att höra! Santa Barbara har tydligen bra nybörjarvågor på sommaren, så vi satsar på det. Jag är glad om jag lyckas ta en våg. Det kan jag leva på länge...

      Radera
  2. Oh maj gaad! Vilken resa, coolingar :)
    Har du oxå migrän? Hm, kan det ha vart väderomslagen? Stackare..de e inge roligt tillstånd :(
    Stor kram och hoppas den är borta nu :) föt gott! om jag får önska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja det blir nog fina fisken!
      Ja, nog har jag migrän alltid. Med betoning på alltid. Eller, huvudvärk ibland och migrän ibland, men så gott som alltid något av det. Härligt, må jag säga.
      Hoppas att din gick över snabbt!
      Kram tillbaka!

      Radera
  3. Åh, att ha den att se fram emot..mmm! Min USA resa får vänta tills vi firar stor bröllopsdag till näst nästa nyår. Denna sommaren kommer väl att gå åt att packa, städa, fundera på hur varm asfalt verkligen kan bli o vart finns godaste, läs kallaste glassen. Bästa skuggan i Linné, goaste kanelbullarna, trevligaste personalen mm, jag hoppas knycka tips från höger o från vänster.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har ju ni också något kul att se fram emot!
      Packning är ju mindre kul, ni får se till att pausa ofta och gå ut i solen och äta glass och svalka er vid hav eller sjö :)

      Asfalten kan bli väldigt varm. Godaste glassen har Lejonet och Björnen på Danska vägen (buss 60 hela vägen från Linné). Goaste kanelbullarna bakar du troligtvis själv, fast en Hagabulle slinker ju alltid ner, om man är två, vill säga. De är gigantiska. Trevlig personal finns nästan överallt, utom på La Sombrita på Linnégatan. Men de har bra priser och god mat, så gå dit i alla fall :) Och skuggigast i Linné borde vara högersidan av Linnégatan, sett från Järntorget. Eller nånstans inne i virrvarret kanske.

      Hojta till om du vill ha fler tips!

      Radera